تحقیق و توسعه در ITS ایران ضعیف است

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۸/۱۵

تحقیق و توسعه در ITS ایران ضعیف است گفتگو با مهدی ایزدیار، مدیرعامل فناپ‌زیرساخت: تحقیق و توسعه در ITS ایران ضعیف است مهدی ایزدیار، مدیرعامل فناپ‌زیرساخت است. وی که زمانی راهبری پروژه‌هایی ملی و کلان نظیر توسعه زیرساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، طراحی و پیاده‌سازی سامانه کارت هوشمند سوخت، کارت ملی هوشمند و شبکه ملی شباب را بر عهده داشت، هم‌اینک سکاندار راهبری پروژّ‌های زیرساختی در هلدینگ فناپ است. او در این گتگو ضمن تشریح مفهوم شهر هوشمند و اشاره به الزامات تحقق این پروژه، از دلایل عدم موفقیت صنعت ITS در ایران نیز برایمان می‌گوید. منظور از شهر هوشمند چیست و این شهر را با چه شاخص هایی از لحاظ زیرساختهای آی تی می توان ارزیابی کرد؟ شهر هوشمند اصطلاحی بدیع نیست، اما در سالهای اخیر با تمرکز بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد و یکپارچه سازی زیرساختها و خدمات رسانی بهتر به شهروندان، این اصطلاح از محبوبیت فراوانی برخوردار شده و شهر هوشمند یا هوشمندسازی شهرها، به عنوان مدلی برای رفع مشکلات و معضلات متداول شهری و تبدیل شهرها به مکانی بهتر برای امرار معاش و زندگی راحت تفسیر شده است. به طور کلی شهر هوشمند، شهری است که بر وضعیت کلیه زیرساختهای اصلی خود شامل راهها، پلها، تونل ها، ریلها، راههای زیرزمینی، فرودگاهها، بنادر، ارتباطات، آب، برق و حتی ساختمان های بزرگ، با بکارگیری بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات نظارت دارد و سعی دارد خدمات شهری را یکپارچه نماید. شهر هوشمند با یکپارچه کردن خدمات شهری می تواند از منابع خود بهره بیشتری جسته، برنامه های تعیین سطوح سرویس SLA و رضایت شهروندی را بهتر عملی کند و به پایش در همه ابعاد ایمنی و امنیتی شهر بپردازد و در عین حال هنر ارائه سرویس مطلوب را به نمایش بگذارد. برای ارزیابی شهر هوشمند و اینکه بدانیم چه میزان از مفهوم شهر هوشمند در یک شهر رخنه کرده است می بایست به هریک از 6 شاخص شهر هوشمند توجه کنیم این شاخص ها عبارتند از: 1)مردم هوشمند: که مرتبط با سرمایه¬های انسانی است که می توان با شاخص هایی همچون میزان نقش شهر هوشمند در ارتقاء سطح مهارت و شایستگی های شهروندان و میزان مشارکت در زندگی اجتماعی با ابزارهای ICT ارزیابی کرد. 2)اقتصاد هوشمند: که مرتبط با رقابت پذیری بوده و با معیار هایی همچون میزان نوآوری، کارآفرینی الکترونیکی و تمایل به فعالیت های بین المللی و یا حضور در بازارهای جهانی ارزیابی می گردد. 3)حکمرانی هوشمند: که مرتبط با جریان آزاد اطلاعات و میزان مشارکت در تصمیم گیری ها و شفافیت حکمرانی است. کلیه سرویس های دولت الکترونیک در این شاخص دسته بندی شده است. 4)تحرک هوشمند: که عمدتا مرتبط با حمل ونقل هوشمند می باشد و در برگیرنده شاخص های همچون ایجاد نظم شهری،‌مدیریت ترافیک شهری، مدیریت خطوط هوایی و ریلی و زمینی هوشمند، و به عبارت دیگر، کمک به سهولت دسترسی محلی، دسترسی کشوری و بین المللی ارزیابی می شود. 5)زندگی هوشمند: که با شاخص هایی نظیر تاثیر بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه ارتباطات اجتماعی بصورت الکترونیکی(شبکه های اجتماعی هدفمند و تخصصی) و ... ارزیابی می شود. 6)محیط زیست هوشمند: که با شاخص هایی همچون نقش زیرساخت های فناوری اطلاعات شهری در حفاظت از محیط زیست، برنامه ریزی کنترل آلودگی هوا، صیانت از مراتع و فضای سبز شهری، مدیریت پایدار منابع و ... سنجیده می شود. مهمترین الزاماتی که منجر به پیش رفتن به سمت یک شهر هوشمند از لحاظ زیر ساخت آی تی می¬شود از نظر شما چیست؟ -رونق بخشیدن به اقتصاد شهری، و توسعه محیط کسب و کار و ایجاد سازمانهای الکترونیکی که شاخص های عمومی کسب و کار، صنعت و تجارت شهر را بهبود می بخشد. -توسعه صنعت ICT در شهر و ایجاد اشتغال بر پایه فناوری اطلاعات -جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و توسعه تجارت الکترونیک -ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان و آموزش الکترونیکی -جذابیت شهر برای اسکان نیروهای متخصص و توسعه زندگی کاری الکترونیکی(Teleworking) -افزایش شاخص های گردشگری و بین المللی شدن ارتباطات یک شهر -ارائه خدمات شهری به صورت الکترونیک در تمام مدت شبانه روز -استقرار دولت الکترونیک و کاهش هزینه در ارتباطات سازمانهای دولتی در درون یک شهر موارد فوق انگیزاننده های اصلی برای توسعه مفهوم شهر الکترونیک می باشد و هرچه نیازهای مذکور برای مدیران شهری بیشتر ملموس شود حرکت برنامه های توسعه شهری به سمت شهر الکترونیک بیشتر خواهد شد. در حال حاضر فناپ زیرساخت چه محصولات و خدماتی را و در چه گستره ای به مشتریانش ارایه می دهد. می توان در 9 رده کسب و کاری زیر بیان کرد: 1)مشاوره، مدیریت طرح،عاملیت چهارم، GC 2)طراحی و راه اندازی شبکه گسترده (WAN و LAN) و راه اندازی تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه شامل Cisco HP Juniper EMC 3)مشاوره، طراحی، تأمین و تدارک، تولید، اجرا و نصب، پشتیبانی و سرمایه گذاری در حوزه سامانه های حمل و نقل هوشمند(ITS) 4)طراحی و اجرای مراکز Monitoring شامل NOC SOC CCTV 5)طراحی ایجاد و اجرای مراکز داده و همچنین طراحی و تامین تجهیزات زیرساختی و محیطی مراکز داده مانند : Fire Fighting ، UPS ، Power، Generator ، Cooling , Lighting ، Access Control ، Cabling 6)تجهیز شعب بانک ها و مراکز اداری، صنعتی و تجاری 7)امنیت: شامل امنیت فیزیکی و امنیت شبکه ای 8)طراحی و راه اندازی سرویس های تخصصی فناوری اطلاعات از جمله: Voip ، Unified Communication، Cloud ، Identity management 9)پشتیبانی شعب بانکی یکی از پروژه های مهمی که فناپ زیرساخت به آن می پردازد موضوع ITS است. در ابتدا فکر می¬کنید چه دلایلی باعث شده تا الان در این حوزه پیشرفت مورد نظر را در ایران نداشته باشیم؟ حوزه ITS در کشور ما صنعت جوانی است. لذا وقتی صنعت خودرو بعد از سالها مونتاژ و تولید هنوز جای پای مناسبی در کشورهای منطقه نیافته است لذا انتظار خارق العاده ای از صنعت ITS نمیتوان داشت. با این حال درست است که سطح تکنولوژی مورد استفاده در ایران فاصله معنی داری با دنیا دارد ولیکن آغاز خوب و کم هزینه تری نسبت به صنعت خودرو و سایر صنایع دیربازده داشته است. از این روی ضعف در تحقیق و توسعه در این صنعت و عدم سرمایه گذاری معنوی دولت در این بخش، فقدان ارتباطات جهانی قدرتمند و وجود تحریم ها به عنوان مانع در استفاده از تکنولوژی های روز دنیا، عدم توجه کافی به سرمایه گذاری در این حوزه، عدم توجه به منحنی عمر تکنولوژی در دنیا و بکارگیری تکنولوژیهای منسوخ و نیز غفلت از تربیت سرمایه های انسانی متخصص و مجرب در این حوزه از دلایل عدم موفقیت صنعت ITS در کشور بوده است. متمایزترین پروژه ای که در حال حاضر دارید انجام می دهید کدام پروژه هست و چرا؟ متمایزترین و بزرگترین پروژه حال حاضر فناپ زیرساخت، طرح توسعه زیرساخت و نظارت تصویریِ هلدینگِ میدکو، مشتمل بر طراحی، تأمین و نصب سیستم نظارت تصویری و زیرساخت‌های شبکه داخلی کارخانه‌های کنسانتره سیرجان، احیاء مستقیم بردسیر، کک‌سازی زرند، فولاد زرند، کنسانتره زرند، فروسیلیس همدان و بابک مس ایرانیان بوده است که بین شرکت فناپ و هلدینگ میدکو منعقد و فعالیت های اجرائی آن از ابتدای سال 1394 آغاز گردید. این پروژه که در رده صنعتی قرار می¬گیرد از چندین حوزه کسب و کاری شرکت از واحدهای مهندسی گرفته تا واحدهای تامین و تدارک، اجرا و عملیات را درگیر نموده است و یک مرکز مدیریت پروژه PMO با ساختاری چابک، وظیفه برنامه ریزی و هدایت و سازماندهی این طرح بزرگ را برعهده گرفته است. طرح توسعه زیرساخت های ICT هلدینگ معدنی میدکو سهم قابل توجهی در درآمد و ارتقای مهارت فنی و تکنولوژیکی شرکت داشته و هم به لحاظ درآمدی و هم به لحاظ عملیاتی هسته اصلی پروژه های شرکت را تشکیل می دهد. به نظر شما انجام پروژه هایی مثل میدکو در چه صنایع دیگری احساس می شود؟ با توجه به اینکه بسیاری از بخش های دولتی و خصوصی به سمت هوشمندسازی فعالیت های خود در بستر فناوری اطلاعات می روند درس آموخته های پروژه میدکو می تواند در صنایع معدنی و صنایع سنگین و نیز ساختمان های بزرگ و عظیم، نظیر Mall ها و مجتمع های بزرگ تجاری و شهرک های صنعتی و بنادر و فرودگاهها و گمرک و صنعت ریلی مورد استفاده قرار گیرد.